Europa Next!

Skrevet av

Einar Øgrey Brandsdal

CEO and Owner | Brandsdal Group



Så gøy at du tar deg tid til å lese litt om hvem Blivakker.no og Brandsdal Group er.

Litt tilbakeblikk!

September 2007 gikk den aller første pakken fra Blivakker.no ut fra vårt lager.

Om jeg ikke husker feil så hadde vi 16 ordre den aller første dagen. Vi var kjempe stolte og jeg var i EKSTASE!!! YES, nå har vi skutt gullfuglen.

Jeg bare følte det så sterkt, jeg var helt sikker. Optimist som jeg er av natur tenkte jeg bare, dette blir en suksess. Hårene reiste seg og magefølelsen gikk amok og gav hele kroppen et signal om nå er vi inne på noe virkelig stort.

16 ordre høres ikke nødvendigvis mye ut, men en slik respons hadde vi aldri før hatt på noen av våre etableringer fra Brandsdal Group. Vi kjente det alle sammen, nå er vi inne på noe. Jeg smilte da jeg la meg og da jeg våknet opp på morgenen. Elektrisk for å se om det var kommet noen ordre i løpet av natten. Det var så spennende. Som å sette ut et garn på kvelden, og den påfølgende dagen sjekke om det lå noen godbiter i garnet.



Dette måtte bare bli en suksess tenkte jeg, og vi skulle få rett. Veksten har aldri stoppet. For hvert eneste år som går kommer så strømmer det på med nye kunder og rekordmange ordre. I dag ligger vi på et snitt på ca 3.000 ordre daglig og stadig voksende. I fjor omsatte Blivakker.no alene nesten for en halv milliard kroner. Over 1 million ordre forlot vårt lager og 2019 kommer til å slå alle rekorder.

Blivakker.no har i dag over 1 million registrerte brukere. Tatt i betraktning at 95 % er kvinner og Norge har et innbyggertall på litt over 5 millioner hvorav litt over 2,5 millioner er kvinner, så er ca 40 % av den norske kvinneandelen «kunder» i Blivakker.no. Det synes jeg er gøy og imponerende. Det er dere kunder som er hele grunnen for at vi kan fortsette å vokse og utvikle oss. Og vi er svært takknemlige for at dere tar dere tid til å gi oss tilbakemeldinger via Trustpilot og andre kanaler

Europa!

Men verden er mer en kun Norge. I 2012 bestemte vi oss for å prøve lykken i nabolandet Danmark. Det er deilig å være norsk i Danmark sies det. Vi lot oss friste for å sjekke ut om den påstanden stemte. Men det ble en tung start, med stang ut i omtrent alt vi gjorde. Vi forstod ikke hvorfor det danske folk ikke ville kjøpe våre produkter. Vi hadde jo lave priser. Vi tilbydde jo de samme varene som Blivakker.no tilbyr i Norge.

«Hva i all verden gjør vi feil»? Det var spørsmålet som gikk igjennom hodene våre. Hvorfor kjøper «ingen» produkter hos oss? Hva er det ikke vi ser?

Vi investerte mye tid og penger for å lykkes. Og jeg kan love dere at vi holdt på å gi opp mange ganger. Styret i Brandsdal Group var svært usikre på om Cocopanda Danmark var liv laga.

I hvert eneste styremøte vi hadde i 2013 og 2014 så ble jeg og administrasjonen kikket i øynene av flere av styremedlemmene og spurt: «Er dette så lurt?» Hvor lenge skal du og administrasjonen kaste bort hardt tjente penger i konsernet på Danmark? Jeg hadde ikke noen gode svar, men jeg hadde en magefølelse. Spiller den meg et puss? Det var jo en sjanse for det, men noe sa meg at tiden ikke var inne for å gi seg enda.

Vi ble enig om å gi det en liten sjanse til, og dersom vi ikke klarte å redusere tapene tilstrekkelig innenfor 6 mnd, så skulle vi kaste inn håndkle og kun fokusere på Blivakker.no.

Når sant skal sies, så ble det ikke så mye bedre etter de månedene. Men vi begynte å se at noen lyspunkter. På nytt klarte administrasjonen å overtale styret om at må få litt mer tid. Magefølelsen min skrek høyt at dette var lurt. Vi SKAL få dette til, og igjen skulle vi få rett. Det begynte å skje noe. Noe var på gang. Den danske myten om at det er umulig å få til noe der for nordmenn skulle vise seg å ikke stemme.

Det snudde slik vi trodde, men noe senere. Cocopanda i Danmark begynte endelig å vise til gode resultater. På et mirakuløst vis klarte vi å få den første måneden hvor vi faktisk hadde et ørlite overskudd. Du verden å gøy det var. WUHU! YES!!!!!!!!!! FETT SOM FJELL! Ja, det var bare så RÅTT! Gleden spredde seg i en voldsom fart i blodet i våre blodårer, det BOBLET!

Problemet vårt er at vi ikke forstod at danskene hadde andre kjøpemønstre nordmenn. De handlet som regel kun de få dagene etter de fikk lønn. De var opptatt av andre produkter nordmenn og vi måtte skaffe dem. Eksempelvis er Bare Minerals det mest solgte pudderet i Norge, men i Danmark er det Youngblood som gjelder. Det hadde jo vært greit å vite den gangen vi startet!

Det medførte at både jeg og mine kollegaer ble gira for mer.

Vi hoppet nærmest på bordene og jublet. (kanskje litt overdrevent beskrevet). «Nå må vi gå inn i søta brors naboland Sverige» Styret var helt enig og det gikk i rekord fart.

Plutselig var vi etablert i Skandinavia.

Google Maps!

La oss se litt på google maps hvilket land vi nå skal se på… Er ikke Finland bra var det noen som sa? Vi ringte noen i banken. Hei! Vi vurderer å gå inn i et nytt land, og tenker på Finland. Hva tenker dere om det? Gi meg litt tid, så skal vi sjekke opp for dere svarte bankforbindelsen. Like etter ble vi ringt opp. Joda, mange mener Finland er bra å etablere seg i.

Ja, banken sier det er bra. Skal vi sette i gang? Jo er ikke det fint tenkte vi alle?

JAAAA , vi bare gjør det. Ja hvorfor ikke tenkte vi.

Så enkelt kan man lage en strategi. Man kan bruke år undersøke, få rapporter og grave seg ned i årevis, eller bestemme seg på 5 minutter. Jeg er veldig glad i 5 minutters strategier. Det sparer man masse tid og det er etter min mening ikke så farlig. Problemer er til for å løses, er de ikke?

Men stopp litt her folkens, hvem i all verden kan finsk i Kristiansand? VI må jo ha noen som kan språket og som bor i byen vår.

Jeg sendte en melding på Messenger til en bekjent av meg som har finsk opphav. Hei! Hvordan kan jeg komme i kontakt med mennesker som kan finsk i Kristiansand? Finnes det noen grupper på Facebook typisk «Vi som bor i Kristiansand og er fra Finland»? Nei, ikke som jeg vet, men det neppe mer en ca 50 stykker i Kristiansand som snakker flytende engelsk, norsk og finsk .

Hmmm, det var en hard nøtt. Så hva er oddsen for at de i tillegg forstår seg på ehandel? Men den som leter, den finner.

Det var faktisk flere dyktige mennesker som tilfredsstilte våre krav. CHECK! WUHU!

Da er det bare å sette i gang.

Arbeidsoppgaver?

Hei! Hvem sørger for at vi er på Facebook under Cocopanda Finland? Hvem fikser Instagram? Hvem oversetter produktene? Hvem sikrer domene?

Vi begynte å peke litt på hverandre og bare fordelte oppgavene i rekordtempo.

Det skulle ikke ta lang tid, så var vi i gang i Finland også. TJOBING!


3 av våre finske medarbeidere, fra marked og kundesenter<3


Nå var vi i alle nordiske land utenom sagaøyen Island.

Eventyr

Det har rett og slett vært et eventyr for å si det forsiktig. I fjor ble vi kåret til Finlands beste nettbutikk av den finske «Prisjakt» samt best på skjønnhet. Og dagen etter fikk vi en ny telefon. Hei! Det er «Prisjakt» i Sverige her. Vi har en gladnyhet til dere: Cocopanda.se er kåret til beste nettbutikk innenfor skjønnhet i Sverige.

Er det mulig?

Men det stoppet ikke der. Dagen etter der igjen så ringer de fra Prisjakt. Hei dere! Vi har en god nyhet. Blivakker.no er kåret til årets nettbutikk i Norge, beste kundeservice og beste skjønnhetsbutikk. Helt amazing. 6 priser på en uke. Vi er ydmyke og stolte.

Brandsdal Group er et sultent folk.

Vi utfordrer oss hele tiden, og alle vil bare videre og videre. Det er vår genetikk. Vi er litt som Duracell kaninene. Ord som : LØP LØP LØP, FORT FORT FORT , ASAP ASAP ASAP ligger i mentaliteten. Alt skal skje på 1- 2- 3.

Men ta det helt med ro. Vi har det også utrolig gøy. Vi ler helt SYKT mye. Vi bruker også masse tid på sosiale happenings. Vi er som en stor familie som er glad i hverandre. Vi er glade i å skryte av hverandre. Vi bygger hverandre opp og framsnakking er et ord som ligger i alles pannebrask. Det er i hvert fall slik jeg oppfatter det, selv om jeg kanskje er litt inhabil.

Tyskland

For noen år siden valgte vi også å forsøke lykken i Tyskland. Et annerledesland som også mange hevder at det er umulig å lykkes i. Vi ble advart fra flere. Her har Amazon og Douglas fått et godt fotfeste og vært etablert i en årrekke. Men hva så? Hvorfor ikke prøve? Vi valgte å trosse advarslene vi fikk og stilte oss spørsmålene: Hvorfor skal ikke vi få dette til? Vi har jo jobbet med e-handel helt siden 1999 nå, og dette er jo det vi kan. Er det ikke?

Lets try!


Og med litt strategiplanlegging og ein, zwei , drei , så var vi gang også i Tyskland.


En glad gjeng - den dagen vi gikk "live" i Tyskland:)

Men jeg må innrømme at det har vært ganske tøft. Vi har tapt penger hver eneste måned siden oppstart for et par år siden. Men jeg tror det snur. I can feel it. Kanskje er jeg litt kjepphøy. Men jeg tror på det. Jeg tror at innen året er omme så har vi fått den første måneden med et lite overskudd. Det er like før vi bryter nullgrensen. Vi er optimister og vi SKAL få det til.

Og siden alle i Østerrike forstår tysk, valgte vi like godt å etablere oss også her. Her er omsetningen pr dags dato veldig beskjedent, men det skal vi løse.

Polen!

I løpet av 2019 etablerer vi oss også i Polen. Et land vi kjenner lite til. Vi vet at det bor ca 40 millioner mennesker der, og vi har undersøkt litt hvilke merker de er opptatt av. Så nå jobber vi med etablering her. Warzawa here we come!

Det er bare så utrolig spennende å snuse på andre markeder enn Norge. For hvert land er annerledes. Kutymen, handlemønsteret, produktinteressene osv er ulikt i alle markeder. Noe er likt, men du verden hvor masse som er ulikt. Det gjelder å finne de kompetente menneskene som kan avdekke overraskelsene i forkant, slik at vi kan få en god start i alle markedene vi går inn i.

Flensburg – Lager

I dag har vi 2 lager. Vi har et i Kristiansand som dekker behovet til Norge og Blivakker.no sine kunder. Det andre lageret vi leier ligger nord i Tyskland i grensebyen Flensburg. En fantastisk koselig by med ca 100.000 innbyggere som tidligere tilhørte Danmark. I Flensburg bor det mange kompetente og dyktige mennesker som vi har stor glede av. Lageret vi har i Flensburg leverer pakker til alle land utenom Norge, og vil også levere til Polen når vi går live der i løpet av høsten.

Lageret vi har i Tyskland er pr dags dato så fult at det tyter nesten varer ut av alle dører og vinduer. Vi er nå på overtid og vi må så fort som mulig inn i et nytt bygg. 30 dyktige kollegaer jobber i Flensburg. Disse tar seg av både lagervirksomheten og kundeservicen i Tyskland, Danmark og Østerrike. I løpet av sommeren flytter vi inn i et «nytt» bygg. Vi gleder som små unger. DØDSGØY!


Noen av våre dyktige kollegaer I Flensburg<3

Da vil vi få et toppmoderne logistikklager med helt nyoppussede kontorfasiliteter. GLEDE! Dette vil bidra oss til å kunne vokse videre i Europa og hjelpe oss på den videre reisen.

Cocopanda større en Blivakker.no?

Vi antar at i løpet av 2019 så vil vår utenlandssatsing overstige Blivakker.no sin omsetning. Vi tror også at det er her mesteparten av veksten til Brandsdal Group vil ligge i fremtiden. Bare i år har vi hatt en vekst på over 100 % i Tyskland og de andre landene henger like bak.

Vi i Brandsdal Group liker å si «nett er fett, ja rett og slett», og vi liker å si at det gjelder å finne de produktene kundene vil ha. Da vil dette gå av seg selv.

Dersom du ble motivert av innlegget mitt så kast deg gjerne ut i «gründerverden» Det er bare så utrolig spennende og gøy å starte noe. Det gir i hvert fall meg en enorm glede, og ikke minst gleden av å bli kjent med så mange dyktige kollegaer. Mennesker som ikke bare blir kollegaer, men som også blir dine gode venner.

Takk for oppmerksomheten .

- Einar Øgrey Brandsdal

329 visninger2 kommentarer

Følg oss

©2019 by BliVakker.no